IMPLEMENTASI STRATEGI PEMBELAJARAN TANDUR SEBAGAI UPAYA MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN PRESTASI BELAJARSISWA KELAS II SD NEGERI 1 SINGAPADU TENGAH PADA PEMBELAJARAN BANGUN DATAR
Keywords:
qualitative research, TANDUR, student activity, student achievement
Abstract
This study aims to determine the increase of activity and achievement of student on grade II in SD Negeri 1 Singapadu Tengah through the implementation of TANDUR learning on plane (two-dimentional figure) learning. This study used a qualitative approach, this kind of research is the Classroom Action Research by Kurt Lewin model. The subject of this study was student on grade II in SD Negeri 1 Singapadu Tengah as many as 29 students. Based on these results, it can be concluded that implementation of TANDUR learning strategies can increase an activity andĀ achievement on mathematics of student on grade II in SD Negeri 1 Singapadu Tengah. This is demonstrated by an increase in the percentage of learning activities of studentsĀ from the first cycle to the second cycle amounted to 28.62% and the percentage increase in the average value of students, mastery learning, absorption of students from pre-cycle to the first cycle, respectively 6.88% , 85.69% and 6.88%, and the percentage increase in the average value of students, mastery learning, and the absorption of students from the first cycle to the second cycle, respectively 23.39%, 78.01%, and 23, 39%.References
Depdiknas. (2004). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Depdiknas.
DePorter, B., Reardon, M., dan Nourie, S.S. (2009). Quantum Teaching: Mempraktekan Quantum Learning di Ruang-ruang Kelas. Bandung: Kaifa.
DePorter, B. dan Hernacki, M. (2003). Quantum learning: Membiasakan Belajar Nyaman dan Menyenangkan. Bandung: Kaifa.
Nurkancana, I W., & Sunartana, P.P.N.(1992). Evaluasi Hasil Belajar. Surabaya: Usaha Nasional.
Sunrepa, N. (2005). Implementasi Model Pembelajaran Kuantum (Quantum Teaching) Pada Pembelajaran Matematika Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas II C SMP Negeri 2 Singaraja. Jurnal Pendidikan Matematika, Singaraja: Fakultas Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam. Institut Keguruan dan Ilmu Pendidikan Negeri Singaraja.
Widiantari, N. K. (2007). Penggunaan LKS Terstruktur Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Dalam Meningkatkan Aktivitas dan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas IV SD Negeri 2 Bhuana Giri Tahun Pelajaran 2006/2007. Skripsi (tidak diterbitkan), Denpasar: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Mahasaraswati Denpasar.
DePorter, B., Reardon, M., dan Nourie, S.S. (2009). Quantum Teaching: Mempraktekan Quantum Learning di Ruang-ruang Kelas. Bandung: Kaifa.
DePorter, B. dan Hernacki, M. (2003). Quantum learning: Membiasakan Belajar Nyaman dan Menyenangkan. Bandung: Kaifa.
Nurkancana, I W., & Sunartana, P.P.N.(1992). Evaluasi Hasil Belajar. Surabaya: Usaha Nasional.
Sunrepa, N. (2005). Implementasi Model Pembelajaran Kuantum (Quantum Teaching) Pada Pembelajaran Matematika Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas II C SMP Negeri 2 Singaraja. Jurnal Pendidikan Matematika, Singaraja: Fakultas Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam. Institut Keguruan dan Ilmu Pendidikan Negeri Singaraja.
Widiantari, N. K. (2007). Penggunaan LKS Terstruktur Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Dalam Meningkatkan Aktivitas dan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas IV SD Negeri 2 Bhuana Giri Tahun Pelajaran 2006/2007. Skripsi (tidak diterbitkan), Denpasar: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Mahasaraswati Denpasar.
Section
Articles